we moeten de leefomgeving van de bij verbeteren door meer bloemen
Afgelopen zaterdag was de opening van de expositie 'groot in verscheidenheid'.
De
boerderij van galerie Friesgoed in Nijeberkoop was goed gevuld met burgers, boeren en
buitenlui tijdens het openingsinterview met Arendo Joustra, hoofdredacteur van
Elsevier Weekblad tijdens de opening van de expositie ‘groot in verscheidenheid’.
Het
openingsinterview was kritisch. Natuurlijk zien we een afname van insecten,
maar Joustra benadrukte ook de andere kant. Het herstel van bijenvolken in
Amsterdam: er vliegen 28 miljoen honingbijen rond, dat was jaren geleden
anders. Dat komt vooral door de burgers die zich als nieuwe imkers inzetten
voor de vliegende teddyberen. Joustra gaf aan dat de uitspraak van Einstein
gebaseerd is op een fabel, niemand kent de bron dat Einstein ooit heeft gezegd
dat, als de bij uitsterft de mens volgt na vier jaar. Dat we moeten nadenken
over het behoud van biodiversiteit is een feit, we moeten vooral kijken naar de
bestuivers van onze gewassen en naar natuur inclusieve landbouw. Maar we moeten
aldus Joustra vooral onderscheid maken tussen honingbij en wildebij. Die
laatste heeft het zwaar, dat begon al in de jaren ’80 , we moeten ons vooral
richten op zijn leefgebied, dus het zaaien van bloemen. Geen bijenhotels
maar bloemen, bloemen, bloemen aldus Joustra.
Het
werk van de kunstenaars geeft ook een eigen kijk op de bij en wat we daarvan
kunnen leren. En dat is volgens Joustra ook iets wat kunst mag doen. Je kunt
jezelf twee vragen stellen als je kijkt naar kunst: vind ik het lelijk of wil
ik het stelen? En wellicht een derde vraag : zet het me aan tot verdieping in
mijn denken?
Ook het
poëtische werk van Hammelink is deze zomer te zien bij Open Stal in het
Molenbosch, maar eerst kunt u zich verliezen in haar bijeninstallatie bij
Friesgoed en in haar eigen open atelier in Wolvega in april/mei. Haar
verbondenheid met wat erom haar heen gebeurt is voelbaar.
Harry Cock als Assenaar, de enige van buiten
Friesland , maar we moeten juist voor de bij zorgen voor verbindingszone, dus
doen we dat ook met de kunst. Hij maakt journalistieke foto's voor de
Volkskrant en is al jaren verbonden aan de tijdschrift Noorderbreedte en in het
verleden aan het kwartaalblad van Stichting Het Drentse Landschap. Zijn
specialiteit is architectuur, landschap, portretten en documentaire foto's.
Zijn werk was de afgelopen jaren te zien op veel exposities in het Noorden,
waaronder de internationale fotomanifestatie Noorderlicht. In 2018 won
hij de grote Culturele prijs van Drenthe.
Prachtig
BeantwoordenVerwijderen