pech hebben

Het lijkt een terugkerend thema in mijn bestaan. Wat is nou pech en wat is geluk hebben? 
De auto rijdt niet meer, na 100.000 km wil hij niet meer. Net nieuwe grasmaaier gekocht en collegegeld betaald dus geld is er niet. Niet een gelukkig moment om kapot te gaan. Ik kan nog op de elektrische scooter boodschappen doen, dus gelukkig dat die het nog wel doet en dat ik dat nog kan.
Maar het is ongelukkig dat Gerben niet meer de deur uit kan, want zonder rolstoel komen we eigenlijk nergens.
Of is het pech? En wat is het verschil tussen pech hebben en ongeluk hebben. Er is natuurlijk een verschil tussen geluk hebben en gelukkig zijn. Dus is er ook verschil tussen ongelukkig zijn en ongeluk hebben.
Daar gaat het dus over zijn en hebben. Dat de auto stuk gaat is pech hebben, wat dat met mij en mijn omgeving doet is dat het me ongelukkig maakt omdat het onze mobiliteit verkleind. Dat gaat over hoe ik me erover voel. En dat kan ik omdraaien. Ik kan me er ongelukkig over voelen of in actie komen. Ik kan gaan denken wat heerlijk we hoeven even nergens meer heen en nodigen iedereen uit bij ons. En super fijn dat ik geen CO2 meer uitstoot met mijn auto.
Een ongelukkig gevoel is wel een sterke motivator om te komen tot verandering. Pas als de situatie je ongelukkig maakt zul je er iets aan doen. De moeilijke tijden in je leven helpen je vaak het meest vooruit. Dat zijn de tijden waarin je jezelf echt leert kennen, waarin je leert wat je echt belangrijk vindt. Als je je nooit op een bepaald niveau ongelukkig zou voelen, zou je jezelf nooit ‘dwingen’ om na te denken over je leven. Je zou jezelf nooit de moeilijke vragen hoeven stellen. Maar niet op alles heb ik invloed, mijn cirkel van invloed is zeer beperkt. Vroeger dacht ik nog dat ik de wereld kon veranderen maar nu weet ik beter.
Resumé wat er gebeurt in mijn leven en waar ik geen invloed op heb is pech hebben over hoe ik me erover voel is wat ik kan beïnvloeden.

Maar mag ik dan iets minder pech?????

Mijn schilderij over geluk, het vliegende varken als brenger van geluk.


Reacties

Populaire posts van deze blog

elk afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

wat een aandacht wordt er verlegen van

het is weer bijna 4 mei