de zomer is begonnen

Wat heb ik een zin in de zomer. Vorig weekend 'de zinderende zomer expositie' georganiseerd. In de etalage van maar liefst 16 winkels in het centrum van Oosterwolde  staat en hangt kunst van (amateur) kunstenaars.  Dit was mijn laatste activiteit die ik voor Kunstwerf heb georganiseerd na 10 jaar Kunstwerf is het genoeg. Er is geen artistieke uitdaging meer en daarnaast is de balans zoek. De balans tussen investeren en  voldoening.  Heb hele mooie projecten geïnitieerd , leuke mensen ontmoet en kwetsbare groepen door middel van kunstprojecten zichtbaar gemaakt. Dat laatste geeft me de meeste voldoening.  Sake Elzinga (fotograaf) en ik die op bezoek gingen bij 100 jarige, hij maakte de foto's terwijl ik met ze sprak.  Mooi grote doeken die op verschillende plekken hebben gehangen o.a. in de Lawei in Drachten. 

Maar nu tijd voor mij en een betere balans tussen werken, zorgen voor en vrije tijd. Het is een uitdaging want vanaf mijn 13de ben ik al betrokken en bevlogen. Was mede oprichtster van de meiden groep 'ontuig' . de 1ste Friese Meidengroep,  in begin jaren '80. Ontuig stond voor het  je 'ontdoen' van het het bestaande keurslijf  en ruimte geven aan eigen normen en waarden. 


En mijn kunst gaat daar nog steeds over. Hoe je als vrouw gedwongen wordt tot een keurslijf.  En met een president in Amerika lijkt dit meer dan actueel. 
Kun je geestelijke vrijheid toetsen aan de beeldende kunst?
Ik denk van wel, in de filosofie wordt gesproken dat de mens eigenlijk niet in de ware zin van het woord mens kan zijn als zij/hij geen gevoel voor schoonheid heeft. Nu is schoonheid een subjectief begrip. 
Ik hou niet van gestileerde opgemaakte mensen maar meer van lichamen en mensen waar de lijnen van het leven zichtbaar zijn.  
Het waarderen van wat je mooi en lelijk vindt wordt deels gevormd door beeldvorming maar ook door emotie. Emotionele beleving kan worden versterkt door kunstbeleving en daarmee bevorder je zelf bewust zijn.  Dat maakt voor mij 'kunst'belangrijk. Het zet mij aan tot denken en voelen. 



Reacties

Populaire posts van deze blog

elk afscheid is de geboorte van een nieuwe herinnering

wat een aandacht wordt er verlegen van

het is weer bijna 4 mei